Societățile, entitățile fără personalitate juridică sau persoanele fizice care înregistrează obligații fiscale restante la bugetul de stat la 31.12.2018 vor beneficia de facilități fiscale sub forma unor înlesniri la plată, anularea unor obligații fiscale accesorii sau chiar principale (debite). Prin obligații bugetare principale restante la 31 decembrie 2018 se înțeleg și obligațiile bugetare declarate de debitor sau stabilite de organul fiscal competent prin decizie după data de 1 ianuarie 2019, aferente perioadelor fiscale de până la 31 decembrie 2018.
Ordonanța Guvernului nr. 6 din 31 iulie 2019, publicată în Monitorul Oficial nr. 648 din 5 august 2019, reglementează acordarea facilităților în funcție de cuantumul obligațiilor fiscale datorate bugetului de stat la data de 31 decembrie 2018. Astfel, se evidențiază două situații:
A. Instituirea unor măsuri de restructurare a obligațiilor bugetare restante la 31 decembrie 2018 în cazul persoanelor juridice, cu excepția instituțiilor publice și a unităților administrativ-teritoriale, care au datorii în cuantum mai mare sau egal cu suma de un milion lei.
La acest nivel, acordarea facilităților se traduce prin:
- eșalonarea obligațiilor bugetare principale, precum și prin amânarea plății accesoriilor și a unei cote din obligația principală;
- conversia în acțiuni a obligațiilor principale;
- stingerea obligațiilor bugetare principale prin darea în plată a unor bunuri imobile sau chiar prin anularea a maximum 50% din obligațiile bugetare principale.
Facilitățile sunt condiționate de îndeplinirea cumulativă a următoarele condiții de către debitor:
- să nu îndeplinească condițiile pentru a beneficia de eșalonarea la plată reglementată de art. 168 din Codul de procedură fiscală;
- să prezinte un plan de restructurare și un test al creditorului privat prudent, întocmite de un expert independent;
- să nu se afle în procedura insolvenței;
- să nu fi fost dizolvat, potrivit prevederilor legale în vigoare;
- să aibă depuse toate declarațiile fiscale, potrivit vectorului fiscal.
- să îndeplinească testul creditorului privat prudent, în sensul prezentei ordonanțe. Testul creditorului privat prudent reprezintă o analiză de sine stătătoare, efectuată pe baza premiselor avute în vedere în cadrul planului de restructurare a debitorului, din care să rezulte că statul se comportă similar unui creditor privat, suficient de prudent și diligent, care ar obține un grad mai mare de recuperare a creanțelor în varianta restructurării, comparată atât cu varianta executării silite, cât și cu varianta deschiderii procedurii falimentului.
Notificarea prin care entitatea își anunță intenția de a beneficia de restructurarea obligațiilor bugetare se depune la ANAF până pe 30.09.2019. Solicitarea de restructurare se poate depune în termen de 6 luni de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanțe, sub sancțiunea decăderii.
Restructurarea obligațiilor bugetare se aplică și pentru obligațiile bugetare principale și accesorii stabilite de alte organe decât organele fiscale, precum și pentru amenzile de orice fel, transmise spre recuperare organelor fiscale centrale după data de 1 ianuarie 2019 până la data eliberării certificatului de atestare fiscal.
Eșalonarea la plată a obligațiilor bugetare se poate aproba pe o perioada de 7 ani, beneficiarul având posibilitatea să ajungă la 10 ani prin derogare.
B. Anularea dobânzilor, penalităților și tuturor accesoriilor aferente obligațiilor bugetare principale restante la data de 31 decembrie 2018.
Beneficiarii acestor facilități sunt:
- debitori – persoane juridice, persoane fizice sau entități fără personalitate juridică – care la data de 31 decembrie 2018 inclusiv au obligații bugetare principale restante administrate de organul fiscal central sub un milion lei;
- debitori – persoane fizice sau entități fără personalitate juridică, unități administrativ-teritoriale sau subdiviziunile administrativ-teritoriale ale municipiului București ori instituțiile publice – care au obligații bugetare principale restante la data de 31 decembrie 2018 de un milion lei sau mai mari.
Anularea tuturor accesoriilor aferente obligațiilor bugetare principale restante la data de 31 decembrie 2018 poate avea loc în următoarele condiții:
- toate obligațiile bugetare principale restante la 31 decembrie 2018, inclusiv, administrate de organul fiscal central, se sting prin orice modalitate prevăzută de lege până la data de 15 decembrie 2019;
- sunt stinse prin orice modalitate prevăzută de lege toate obligațiile bugetare principale și accesorii administrate de organul fiscal central cu termene de plată cuprinse între data de 1 ianuarie 2019 și 15 decembrie 2019, inclusiv, până la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor;
- debitorul să aibă depuse toate declarațiile fiscale, potrivit vectorului fiscal, până la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor.
Cererea de anulare a accesoriilor se depune după îndeplinirea condițiilor, dar nu mai târziu de 15 decembrie 2019.
În cazul accesoriilor stabilite în plus în urma controlului organelor fiscale se vor aplica facilitățile, dacă acestea privesc perioada de până la 31.12.2018.
Anularea accesoriilor se aplică și în cazul obligațiilor bugetare restante la 31 decembrie 2018 mai mari sau mai mici de 1 milion lei, chiar dacă acestea au fost stabilite de alte organe decât organele fiscale. În acest caz, cererea de anulare a accesoriilor se depune și se soluționează de către instituția sau autoritatea publică care administrează respectivele obligații bugetare.
Integrum, prin specialiștii săi, vă poate oferi consultanță și sprijin în întocmirea documentației necesare pentru a beneficia de facilități fiscale.
Claudia Columban-Expert contabil